Estas en Weblog de Montaña Archivo de reseas Excursionismo El Bestracà(1057) Des D'oix
Excursionismo | Prepirineo - Alta Garrotxa
EL BESTRACÀ(1057) DES D'OIX
Tipo de Entrada: RESEA | 1 visitas

El cim del Bestracà, tot i no ser un dels més alts de la comarca de la Garrotxa, és un dels millors exemples del que representa i vol dir el terme definit com Alta Garrotxa, una terra feréstega i enasprada, plena de cingleres arreu i que ens ofereix unes impressionants panoràmiques sobre un dels indrets més colpidors del país. Pujar el Bestracà ( Mestrecà segons la parla de la gent de la contrada) és, per tant, un exercici imprescindible per conèixer i entendre la mala petja garrotxina.

Vall d'Oix

Cim del Bestracà

00h00m. Comencem el nostre itinerari al poble d'Oix, al qual s'hi accedeix des de Castellfollit de la Roca ( és a 9 km). Podem deixar el cotxe a la plaça major del poble, just davant l'església. Haurem d'enfilar el carrer principal, i un cop al capdemunt veurem una font. Nosaltres anirem cap a l'esquerra. Anirem seguint cap a les darreres cases d'Oix, fins que trobarem un indicador que assenyala el camí de la Vall del Bac. El deixarem i continuarem per la dreta fins arribar a una pista de terra que s'enfila per l'esquerra. Si volem podem seguir aquesta pista, però és millor prendre un petit camí que surt del començament d'aquesta pista per la banda dreta i que s'enfila cap una darrera casa i un dipòsit d'aigua municipal. El camí és fressat i no té pèrdua. De fet cal anar seguint el rost que tenim davant nostre.

00h.15m. Dipòsit d'aigua. Continuem pujant cada vegada amb una mica més de pendent. Al cap d'una estona travessarem la pista de terra del començament i que hem dit que també podíem seguir. El camí, ben fitat, travessa la pista i continua pujant. A la nostra esquerra i enlairada, podem veure la carretera asfaltada que va d'Oix a Beget. Continuem amunt fins trobar de nou la pista de terra i amb pocs metres anar a sortir a la carretera asfaltada a la qual fèiem referència anteriorment.

00h 45m. Travessem la carretera asfaltada. Contiuem per la pista de terra que s'obre just al davant i que ens portarà a la masia del Pairé. D'aquí fins al Pairé molt probablement hi trobarem vaques.

01h00m. El Pairé. És una casa de pagès impressionant, amb un grup d'arcades al sud que li dóna un aspecte senyorívol, per bé que el seu estat deixa molt que desitjar. Caldrà continuar per la pista cap al Coll de Bestracà, ara en suau pendent i fins i tot zones planeres. Sortint del Pairé ja veiem en tota la seva llargària la serra de Bestracà, amb el cim a la part més occidental. Abans d'arribar al coll ja fa estona que veiem la casa de Bestracà i l'església de Sant Andreu. El camí continua fins el coll, on s'hi troben els antics corrals de la casa. Áquí podem distingir les diferents feixes abans treballades i que avui ja no són conreades per ningú. Ara podem enfilar cap a la casa i a l'església, bé pel mig del prat, bé per la pista que hi mena. Tant se val. haurem d'arribar a l'església de Sant Andreu de Bestracà.

01h.30m. Sant Andreu de Bestracà. Església romànica d'un absis, ben restaurada i amb la porta d'accés encarada al sud. No hi vaig poder entrar ja que estava tancada. És un bon lloc per agafar una mica de forces per tal d'encarar el darrer tram fins el cim. El camí surt de la part de darrera de l'església, passant per davant d'una soca molt grossa esberlada pel llamp. I va pujant fins el cim de la carena per un camí ben fressat i molt ben definit. Anem travessant alzines fins arribar a un pas de roca. Ara comença la part més aèrea i divertida. Cal anar una mica en compte en segons quins llocs. No és que sigui perillós però tampoc cal perdre la concentració ja que a la nostra dreta hi podem veure unes impressionants cingleres que cauen sobre Ormoier. Només ens cal anar seguint el caire amb compte fins fer cim.
01h 55m Cim del Bestracà. Just al cim no disposa de bona vista i caldrà cercar aquí i allà el millor indret per tal de gaudir de la panoràmica que la muntanya ens ofereix. Dalt de tot hi ha un vèrtex geodèsic i les runes d'un antic castell medieval.

La tornada a Oix la podríem fer per la cara nord i després baixar per Ormoier, però en tot cas aquesta ruta ja l'explicarem un altre dia. Avui toca desfer el camí i en poc més d'una hora i mitja tornarem a ser al punt de partida. No cal dir que els horaris són aproximats i que per tant dependrà de les ganes de caminar i de les aturades que fem.

03h30m. Oix.

No hi he posat les fotos perquè encara no les disposo, però espero que aviat puguin ser-hi a manera d'il.lustració