Estas en » Weblog de Montaña » Archivo de reseñas » » El Ferran (983 M) Des D'oix
Excursionismo | Prepirineo - Alta Garrotxa
EL FERRAN (983 M) DES D'OIX
Tipo de Entrada: RESEÑA | 3 Comentarios | 1 visitas

El Ferran és un dels cims més emblemàtics de l'Alta Garrotxa malgrat que no arriba als mil metres d'alçada. De fet, te'l miris per on te'l miris és una cresta impressionant i que en bona mesura et mostra el paisatge més típic de l'Alta Garrotxa. La ruta que avui us proposo és un viatge a un dels indrets més bells d'aquesta zona, tot visitant esglésioles tan peculiars com ara Santa Maria d'Escales o Sant Martí de Talaixà. Només calen ganes de fer-ho.

00h 00m . Aparquem el cotxe a la plaça d'Oix i prenem direcció cap a la Vall d'Ormoier i santa Maria d'Escales per una pista en força bon estat). Al cap de deu minuts trobem Can Pei, masia que ens queda a la nostra esquerra.

00h 10m. Can Pei.- Contiuem per la mateixa pista, tot i que en alguns trams no es troba en massa bon estat. Passem el Pont Trencat i en pocs minuts ja veurem el corriols que ens ha de dur cap escales.

00h 35m. Trencant. Està perfectament indicat amb un rètol. Ens cal agafar el corriol que surt per l'esquerra. De bon principi el corriol baixa per travessar el riu. En aquest punt pot ser una mica perdedor, però cal fixar-se en les fites de pedra per tal de no perdre temps. Un cop travessada la riera ( amb molt poca aigua, o sense) el camí s'enfila decididament, però dura poca estona, després es suavitza fins arribar a l'església d'Escales.

01h 05m. Santa Maria d'Escales. És una església petita, preciosa, ubicada enmig d'alzinars. És d'una sola nau, amb arqueria cega. Sempre és oberta per tal de visitar-la. Val la pena. Sobre mateix de l'església hi ha un petit refugi, molt acollidor i net, tot gràcies als amics d'escales. Si el feu servir cal deixar-lo en perfectes condicions.

Ara el camí continua dreturer i s'enfila de manera continuada per entre alzinars. En poca estona guanyem alçada fins arribar al Mas del Maranyó.

01h. 45.- El Maranyó. casa de pagès, avui deshabitada, des d'on hom pot gaudir de magnífiques vistes sobre el Ferran i la seva cresta, així com de Santa Bàrbara de Pruneres. Un loc ideal per reposar una estona abans d'enfilar cap a coll de terres. Ara compte que el camí pot ser una mica embolicat de trobar. Segons el mapa de la zona hi ha dos itineraris per anar a coll de terres. Nosaltres hem agafat el que continua just abans d'entrar a l'era de la casa. Està molt ben marcat, i uns quants metres enllà cal prendre un trencat a la dreta. També està marcat amb fites. Si us el passéssiu aniríeu a parar a un abeurador i us caldria recular uns quants metres. Un cop el camí enfilat ja no hi ha cap problema. Ara puja de manera forta i continuada. Som encara al mig de l'alzinar, i això en època de calor i sense un bri d'aire es fa carregós. Més o menys amb mitja horeta serem a coll de terres.

02h 15m.- Coll de Terres. És un coll molt ben marcat. Un cop allà, el camí, que tomba a l'esquerra, és molt fressat. A una cinquantena de metres hi trobarem unes marques vermelles ( a la dreta)que ens farien baixar a Pont de Valentí ( prop de Sadernes) pel pas anomenat Grau Sa Didorta, però avui no és el cas, tot i que és espectacular. Nosaltres seguirem cap el nostre objectiu: El Ferran. La pujada continua, les vistes són magnífiques sobre el Maranyó. El camí dóna la volta per encarar el cim pel vessant nord-est. El tram final es suavitza, i ara hem entrat al regne dels boixos i el pedregam. Amb poca estona arribarem al cim ( en el pedregam final cal estar atents i seguir els punts vermells) .
02h 50m.- El Ferran. La seva vista sobre Talaixà, el Bestrecà i Hortmoier és impressionant. Dalt de tot hi ha una fita de ferro amb un drap blanc. A prop podem observar-hi diferents pessebres. Ara cal reposar forces per baixar.

La baixada la farem per Talaixà i el vaquer. recularem uns vint-i-cinc o trenta metres i seguirem un caminoi ( marcat amb punt vermell) que baixa cap a Talaixà. Només són vint o vint-i-cinc minuts de baixada, però la major part del temps el camí és espectacularment dret, amb algun pas on cal anar en compte. No res que no es pugui fer. Quan baixes no et pots estar de pensar que sort que no ho has de pujar ara( els que l'hem pujat per aquí ja sabem què ens diem).

03h 15m Talaixà. Aquest és un dels llocs més visitats de l'Alta Garrotxa, tot i que la majoria de gent hi arriba des de Pont de Valentí. Talaixà és una mena de distribuidor; des d'aquí hom pot anar a un munt de llocs interessants: sant Aniol , Baumes d'Uja, Puig de Sant Marc, Comanegra...però nosaltres avui baixarem pel GR i que ens portarà de nou al punt de sortida. A Talaixà mateix hi ha diversos indicadors de camins. No ho he dit però si visiteu l'església aneu en compte, ja que el seu estat és deplorable i mig enrunada. També hi ha un bon refugi lliure per cas de necessitat.Bé, nosaltres prenem el GR, i en poca estona arribarem al mas del Vaquer.

3h 30m El vaquer. A partir d'aquí anem alternant estones de pista amb estones de corriol , sempre seguint les marques del GR. Avall arribarem a la palanca de samsó per enllaçar amb la pista que porta a Sant Miquel d'Hormoier. Cal dir que tres minuts abans d'arribar a aquesta pista hi ha una gorga magnífica per llançar-se a l'aigua. Jo ho vaig fer i ho recomano ( l'aigua és gelada).

4h 30m.- Pista d'Hormoier. Ens cal seguir-la cap a l'esquerra, per passar per Grau d'escales ( amb el pas dels liberals enlairat damunt seu). Aquesta pista és la que hem agafat al començament per anar a trobar el corriol cap escales. Ara, per tant, ja és terreny conegut. Només ens caldrà desfer el camí fins a Oix.

05h 15.- Oix.

Cal dir que els horaris són aproximats, ja que tot depèn de les parades que fem i de les ganes de badar que tinguem, però és una sortida molt bonica i que val la pena. Quan tingui les fotos ja les penjaré

Enviado por Cargolet el Sunday 10 de December de 2006

“Ostres!! M'he equivocat en el comentari anterior i he posat esquerra on volia dir dreta. Ho repeteixo corregit.
=================================================================
El passat 3 de desembre vam poder gaudir d'aquest recomanable itinerari. El paisatge a la baixada no tenia preu!!
Poso només dos apunts:
1.- La sortida des d'Oix es fa seguint la pista asfaltada que mena cap a Beget.

2.- El trencant que s'indica a les 00h35' cal seguir-lo cap a la dreta tal i com indica el rètol. És uns metres més endavant que cal seguir recte i ignorar el trencall fitat que per la dreta baixa fins el riu (nosaltres de fet vam seguir aquest fins a Sta Maria d'escales).

Finalment, nosaltres no vam arribar a veure la casa d'El Maranyó però és posible que agafessim un sender equivocat en aquest tram.

@_ö”
Enviado por Elisa el Monday 8 de November de 2010

“Hola, estem pensant fer aquesta ruta, i m'agradaria saber si pujar fins al Ferran és molt complicat i si s'ha de portar material de seguretat (cordes, etc.).També m'agradaria saber si es pot fer la ruta sense pujar a dalt de tot del Ferran, per si a algú no volgués.Gràcies.”
Enviado por Elisa el Monday 15 de November de 2010

“Bon dia,Ahir vàrem fer aquesta sortida, i val a dir que és mooooolt maca. A més, el dia era fantàstic i les vistes espectaculars! Per cert, tal com em vas comentar per email, no cal arribar al Maranyó. Les fites de després de Sta. Maria d'Escales ja et van portant cap a dalt sense passar pel Maranyó.Gràcies per tot.”